Logo ontwerp Groningen

Ben je opzoek naar een professionele Logo ontwerp inGroningen? Start je een nieuwe merk of kan je huidige Logo wel een opfrisbeurt gebruiken? Dan kan Studio RATATA je daarmee verder helpen.

Meer over Logo ontwerp Groningen weten?

Een sterk logo ontwerp geeft in één enkele oogopslag een indruk van je merk, bedrijf of organisatie. Het is een kenmerkend onderdeel van je visuele identiteit. Je zou ook kunnen zeggen: Het imago van je onderneming om je te kunnen onderscheiden van je concurrenten. Samen met jouw gaan wij op zoek naar de juiste uitstraling voor de te bereiken doelgroep. Of dit nu klassiek en luxe is of juist strak en modern.

Hieronder tonen we je een aantal logos die door Studio RATATA zijn ontwikkeld. Wil je toch nog nét iets meer over logo ontwerp weten? Scroll dan door naar beneden. Hier vertellen we meer over logo ontwerp en de relatie hiervan binnen de volledige visuele uitstraling van je merk.

Enkele voorbeelden van onze logo ontwerp

Ok, ik heb een logo ontwerp. Ben ik dan klaar?

Als je een logo laat ontwerpen door een grafisch ontwerper ben je een eind op weg. Maar met een logo alleen ben je er niet. Het is namelijk enkel een onderdeel van een groter geheel. Je huisstijl en je visuele identiteit. Hieronder lopen we vijf onderdelen van je huisstijl bij langs.

logo ontwerp

logo ontwerp

Het eerste en het meest zichtbare onderdeel is het logo ontwerp. Dit moet zo simpel mogelijk en er heerst de voorkeur voor conceptuele en abstracte vormen in het logo. Je moet proberen te voorkomen dat je niet té letterlijk en gedetailleerd toont waar je merk voor staat en doet.
Het logo moet dermate flexibel zijn dat het op verschillende media en formaten werkt. Een goed logo voldoet minstens aan de volgden vijf kwaliteiten:

  Een logo moet schaalbaar zijn.

  Een logo moet zich naar omstandigheden moeten kunnen aanpassen.

  Een logo moet memorabel zijn.

  Een logo moet uniek zijn

  een logo moet een duidelijke boodschap hebben.

huisstijl kleuren pallet

huisstijl kleuren

De meeste merken hebben een duidelijk kleurenpallet, of het nu zwart/wit is of een meer, creatievere kleuren pallet. De meeste bedrijven denken dat hun zorgvuldig gekozen kleuren gelimiteerd zijn tot gebruik op hun briefpapier, logo & visitekaartje. Het is echter zo dat het gebruik en toepassen van het kleuren pallet bij alle visuele uitingen een betere algehele beleving geeft voor je klanten en de herkenbaarheid van deze kleuren je merk bevorderen.

Het hebben van een sterk kleuren pallet binnen je markt segment zou één van je doelen moeten zijn voor je merk. Wanneer je dit strategisch gebruikt kan je doelgroep jouw kleuren gaan associeren met jou merk. Wanneer je dit goed beheerst kan het zelfs zijn dat je doormidden van het kleurgebruik je merk kan herkennen, zelfs zonder gebruik van het logo.
Wanneer je kiest voor kleuren voor je merk moet je dat doen op basis van duurzaamheid en dat het aansluit bij je doelgroep. Je eigen persoonlijke voorkeur en dat van je aandeelhouders moeten zelfs op de laatste plek komen.

Met je huisstijl moet je naast een primaire kleur ook de beschikking hebben tot secundaire en tertiaire kleuren hebben voor effectief te kunnen communiceren met je merk.

typografie / lettertypes

huisstijl lettertypes

Je typografie is een fundamenteel en essentieel onder deel van een robuuste visuele identiteit. Het selecteren en kiezen van de juiste lettertype wat jou merk juist weerspiegeld kan een tijdrovend proces zijn. Er zijn te veel merken die simpelweg een eigen keuze maken op basis van een persoonlijke voorkeur. Hierbij kan het dus zijn dat het niet op een juiste manier jou merk weerspiegeld.

Lettertypes hebben persoonlijkheid en je moet proberen om dit te laten aansluiten bij de persoonlijkheid en uitstraling van jou merk. Verschillende lettertypes lokken verschillende gevoelens op. Bijvoorbeeld, de doorsnee schreef letter, denk aan een Garamond, heeft een meer traditionele uitstraling. Daar tegenover heb je een schreefloze lettertype, als Helvetiva, wat een moderne uitstraling heeft. Met het schakelen van de juiste lettertype kan je een vriendelijke persoonlijke uitstraling krijgen of juist liever een zakelijkere professionele uitstraling.

Netzo als met het kleuren pallet moet je, over het algemeen, beschikken over meer van één lettertype. Vaak wordt er gekozen voor een primaire lettertype die prettig is voor koppen en titels, maar zijn dan onprettig en onleesbaar voor grotere stukken leestekst. Een lettertype die prachtig staat op een gedrukte visitekaart kan ook volledig onleesbaar zijn op het beeldscherm van je mobiel. Je moet dus selectief zijn voor het selecteren van de juiste lettertypes voor de juiste doeleinden.

huisstijl ontwerp elementen

huisstijl elementen

Huisstijl onderdelen zijn extensies op je visuele huisstijl en ondersteunen de ervaring van de visuele uitstraling van je merk. Dit kunnen vormen afgeleid van het logo, patronen of herkenbare iconen. zijn.

Het hebben van een officieel merk patroon dat subtiel gebruikt kan worden voor voor visuele opmaakt van een merk kan veel doen aan een hoge vorm van merk herkenning. Huisstijl elementen verstevigen de boodschap van het merk en tonen de doelgroep dat het merk om detail geeft. Dit bevestigd de boodschap aan je doelgroep dat je consistent en betrouwbaar bent.

merk gedrag & toon

merk gedrag

Last but not least, één van de meest belangrijke onderdelen van je merk is je merk gedrag & toon. Simpel gezegd dit is de persoonlijkheid van je merk. Dit is de gewenste impressie en perceptie wanneer je communiceert met mensen en bedrijven.

Het gedrag en de toon zijn de dingen die je zegt, maar belangrijkere, hoe je het zegt. Een goede en heldere boodschap tillen je concurrerende positie en merk strategie naar het volgende niveau. Ze leggen de nadruk op wat belangrijk is voor jouw markt en communiceer dit consistent en effectief. Hoe je en je merk reageren op vragen over je merk, service of product en de toon waarop je dat brengt zijn van enorme impact hoe je merk word ontvangen door je doelgroep

Een aantal gedrag en toon voorbeelden zijn:

  • Je merk’s elevator pitch
  • Je positionele statement
  • Je visie en missie statement
  • Je merk’s payoff en/of slogan
  • Je pers berichten
  • Je sociale media communicatie
  • Je blog berichten en artikelen
  • Je aanpak in klantgerichtheid bij bijvoorbeeld problemen of garantie
  • Je algehele communicatie stijl via email, telefoon en face-to-face




Voor vragen, kunt u altijd bij ons terecht

Genoeg gezien?

We vinden (bijna) niets zo leuk als ontdekken wat uw merk uw merk maakt. Studio RATATA ontwikkelt met plezier een merkidentiteit die aansluit bij het imago dat uw bedrijf wil uitdragen. Aan onze jarenlange ervaring zal het niet liggen.

Je hebt ons gevonden via Logo ontwerp Groningen. Maar je kan ons ook vinden via één van deze termen.